overige

Mom you can (recensie)

Meer geluk in werk en moederschap
Elsbeth Teeling

Een inspirerend boek over hoe je een gelukkige moeder én werknemer (zelfstandige/directeur) kunt zijn.

De club van relaxte moeders ken je misschien van de gevleugde uitspraak ‘Die andere moeders doen ook maar wat’ of van hun leuke lijstjes op social media. Oprichtster Elsbeth Teeling schreef dit boek, waarmee ze een positief geluid wil laten horen over de combinatie van werk en moederschap. Ik ontdekte eerst de podcast die erbij hoort, en toen ik alle afleveringen met veel plezier had geluisterd, wilde ik ook het boek lezen.

Elsbeth interviewt allerlei vrouwen bij wie werk en moederschap goed samengaan. Uit deze interviews destilleert ze negen succesfactoren. Dit combineert ze met informatie vanuit de psychologie, haar eigen ervaringen en allerlei onderzoeken. Het resultaat is een heel onderhoudend boek, dat je zo uit hebt, maar wel een heleboel stof tot nadenken geeft. Het mag duidelijk zijn dat dit een positieve recensie is 🙂

Iets wat alle moeders gemeen hebben, is dat ze gekozen hebben voor werk dat hen veel energie geeft. Zelf denk ik ook dat dit echt een belangrijke factor is in de combi werk en moederschap. Wil je het vol kunnen houden, dan moet het goed bij je passen, je vleugels geven, zoals Elsbeth zegt. Opvallend veel moeders hebben dan ook een eigen bedrijf of onderneming. Deze moeders durven ook bewuste keuzes te maken: ze zijn zich ervan bewust dat ze niet alles kunnen, maar geven prioriteit aan een paar dingen die wel belangrijk voor hen zijn.

Wat mij betreft zijn dit al twee grote leerpunten: kies een baan die echt goed past bij je motivatie, drijfveren en ambities. En dan kun je inderdaad niet alles meer doen wat je voorheen deed. Je wordt gedwongen om scherpere keuzes te maken – en dat is altijd goed. Maar misschien levert dit je wel zoveel energie op, dat je ernaast nog meer kunt dat je denkt.

Ook de andere succesfactoren zijn interessant: durf te vragen, stop de guilt game, wees een team en creëer een energieke omgeving. We moeten als moeders elkaar helpen, zegt Elsbeth, laat die concurrentiestrijd nu achterwege. Goed punt!

Dit boek motiveert mij enorm om te kiezen voor waar ik energie van krijg: op dit moment is dat freelancen vanuit mijn bedrijf. Niet ‘een beetje erbij’, maar met volle inzet en overtuiging. Blijkbaar past dat bij mij. Ik leerde eerder al een harde les: met werk dat energie vreet, houd ik weinig over voor de kinderen en voor mezelf. En ook full time thuis-zijn bracht niet de rust waar ik op hoopte. Focussen op wat ik graag doe, doet dat wél. En dat blijft een proces, want alles verandert voortdurend. Voor wie daar ook wel eens last van heeft: Mom You Can!